Jij kan vinden dat je een sterk aanbod hebt. Het is pas sterk als het verkoopt

Je snapt er niks van. Je hebt toch een fantastisch aanbod? En jij wéét gewoon dat jij jouw klant goed kan helpen. Waarom krijg je dan vaker te horen “dat ze er nog even over moeten nadenken?” Of soms hoor je helemaal niets meer.

Waar gaat het fout”, vraag je je af.

Bij jou.

Jij dacht dat je klanten ‘dit’ nodig hadden en ‘dat’. En voordat je het wist was je een 1000-dingen doekje.

Super handig, alleen niemand zit daar op te wachten.

Weten ze bij Tell Sell inmiddels ook. Daar verkocht het ook niet.

En ik snap het – je wilt zo graag anderen helpen.

En dat moet je doen terwijl je om die grote blinde vlek heen moet werken.
Je weet wel, die blinde vlek die bij je inschrijving bij de KvK er gratis bij kreeg.

Mitchell weet hoe dat voelt. Hij wil graag zijn klanten helpen maar praten met zijn doelgroep vindt hij lastig. En dus vraagt hij het mij. Of zijn klanten zich wel bewust zijn van hun probleem.

Oh, dat sluwe ding!

Want dat ego van klanten hé. Een sluw ding is dat. Houdt graag controle. Dat doen we door onszelf een verhaal te vertellen. Ook al is dat verhaal niet waar, dat maakt niet uit.
Misschien hadden zijn klanten daar ook last van?, was een andere vraag die hij stelde.

Maar ik ben zijn groeimentor, niet zijn klant. En aangezien m’n glazen bol stuk is, kan ik hem het antwoord niet geven. 😉

Hij moet zelf met zijn klanten praten. Net als jij dat moet doen met jouw klanten, wil je een passend aanbod hebben.

Vanuit veiligheid creëer je geen aanbod

Praten met klanten vindt hij lastig. Daarom vraagt hij vanachter zijn laptop zich van alles af. Stelt zichzelf vragen. Zoekt zelf het antwoord, en baseert daar zijn acties op.

En het is allemaal goed bedoeld. Echt.

Maar jij snapt inmiddels wel hoe ondernemers aan dat 1000- dingen doekje aanbod komen.

Jouw idee kan namelijk fantastisch zijn, maar heeft geen waarde totdat jouw doelgroep hetzelfde vindt.
Jij kan vinden dat je een sterk aanbod hebt. Het is pas sterk als het verkoopt.
En daarvoor moet je je klant kennen.

Tot op het bot.

In 3 stappen naar een aanbod dat verkoopt

  1. Weet voor wie je wat wil oplossen

Jij bent jouw ideale klant hoor je vaak. En ja, dat is waar.

Maar het betekent niet dat jij jezelf continu kan projecteren op klanten.

Hiervoor moet je eerst huiswerk doen. Bedenken wie je ideale klant is. En yes, daar is dat probleem weer. Dat je start met een aanname is niet erg. Alleen moet je deze wel testen. Altijd. Anders verkoop je iets dat alleen jij wilt hebben. Niet handig.

Hoe je dat doet? Volgens deze 6 stappen:

  1. Wie ben ik, zodat je kan vertellen wie dit gaat doen.
  2. Schrijf op wat je graag wil en met wie je dit wil doen.
  3. Weet wat je wil bereiken met je klant. Wat is je belofte aan de klant? Dus als ze een dienst van jou hebben afgenomen wat voor resultaat hangt daar aan?
  4. Weet waar je klant zich bevindt? Zitten ze veel op Facebook of op het terras? Ga waar je klanten zijn.
  5. Probeer te achterhalen wat de reden is waarom klanten ergens tegen aan lopen (symptomen) en waardoor dat komt (oorzaak).
  6. je weet nu waarom klanten doen wat ze doen. Dan weet je nu ook hoe je dit het beste kan gaan oplossen.

2. Bevestig je oplossing
Klopt het wat je hebt bedacht? Sluit dat aan bij de behoeften van de klant?

Daar kom je maar op één manier achter. Door het te vragen. Kinderlijk nieuwsgierig te zijn. Door te luisteren naar je doelgroep. Keer op keer op keer op… Je snapt me. #neverendingstory

3. Leer hoe je dat kan oplossen

Een methode is goed maar one size fits nobody. Daarom is het goed om te leren hoe je het probleem van je klant kan oplossen.

Van te voren weet ik vaak niet hoe ik iets kan oplossen voor mijn klant. Maar tijdens de gesprekken kom ik daar altijd achter. Omdat je dan hoort waarom het nog niet gelukt is om tot een oplossing te komen.

Ook hier geldt weer: vragen blijven stellen. Welke stappen moeten ze zetten om tot het gewenste resultaat te komen? Dat is de vraag waar je het antwoord op wil weten.

Deze vicieuze cirkel houdt nooit op. Je gaat steeds terug naar de doelgroep om te kijken of wat jij hebt bedacht, ook echt klopt. Je leert zo niet alleen steeds beter wat je wil verkopen maar ook met wie je wil samenwerken.

Alleen op deze manier krijg je een aanbod dat past bij zowel je klant als bij jou.
En ga jij écht verkopen!

Hulp nodig bij het creëren van een aanbod dat zowel bij jou als bij klant past?

Boek hier je groeigesprek met mij in, kijken wij samen wat er nodig is om dat te realiseren.

Ik ben Fatima Perdijk

Als Business en GroeiMentor help ik superstarter en ambitieuze groeiers bij het bereiken van hun zakelijke doelen en leer ik ze op hun natuurlijke manier ondernemen, communiceren en verkopen.

Wil jij ook in 3 stappen jouw verhaal vertellen? Op jouw natuurlijke manier? Zodanig dat de klant zich erin herkent? En jij makkelijk kunt laten zien wat jouw onderscheidend vermogen is? Vraag dan hier het werkboek “Vertellen, onderscheiden en verbinden” aan.