Maar vaak ligt het niet aan je aanbod dat je niet verkoopt.
Tot aan de zomer verkocht zij goed, maar daarna stokte het. Potentiële klanten zeiden geen ja meer tegen haar en haar dienst. “Misschien moet ik m’n aanbod veranderen?” vroeg ze aan me.
Maar vaak ligt het niet aan je aanbod dat je niet verkoopt.
Waar het wel aan ligt?
Ik heb de 5 grootste obstakels bij sales voor je op een rij gezet zodat jij ze kan tackelen en wél verkoopt.
Je hebt zo hard je best gedaan om een aanbod te bedenken waarmee je de wereld kan veroveren. Het zit goed in elkaar. De methode heb je uitgewerkt. Alles in mooie sheets gevat. Je maakt content en bent zichtbaar op de social mediakanalen. Je hebt zelfs een weggever op je site staan. Maar waarom verkoop je niet? Waarom zeggen potentiële klanten geen ja tegen je aanbod.
Niet omdat het zo slecht is. Echt niet. Vaak zit het ‘em in iets anders.
#1 Spreek je wel de juiste mensen?
Je kan nog zo’n mooi aanbod hebben maar als de mensen die je spreekt het niet nodig hebben, verkoop je niet. Bied jouw dienst aan mensen aan die ook daadwerkelijk het probleem hebben, dat je oplost. Het lijkt een open deur, maar hier gaat het vaak mis. Want zeg eens eerlijk: heb je dat echt onderzocht?
#2 Weet je genoeg van je doelgroep?
Leuk, die demografische weetjes maar daarmee ben je er nog lang niet. Als jij niet weet waar je doelgroep tegenaan loopt. Wat ze eng vinden en jij ze ook niet gerust kan stellen, stappen ze nooit over die drempel heen. Des te meer jij weet waar ze ‘s nachts van wakker liggen en waar ze over dromen, des te beter jouw aanbod en je salesgesprek aansluit bij je klant.
#3 Vertrouwen in jezelf
Bied je iets aan en denk je stiekem bij jezelf ‘als ik maar kan waarmaken wat ik beloof’?
Dan voelen mensen dat tijdens een gesprek. Het is een heel verschil hoe je een gesprek ingaat wetende dat je echt iets komt brengen. Wetende dat wat jij te bieden hebt ervoor zorgt dat de ander zijn doel haalt of hopen dat het lukt.
#4 Ben je zelf enthousiast?
Nee, niet op de TellSell manier. Alsjeblieft, zeg! Maar het maakt wel degelijk uit hoe je over je aanbod praat. Als ik er als een zoutzak bij zit. Hangende schouders. Ik praat monotoon en ik vertel dan dat het fantastisch is en jij écht flinke stappen ga maken als we gaan samenwerken. Hoe komt dat over? Zou je me geloven? Als jij in je eigen dienst gelooft breng dat over. Zorg ervoor dat anderen er ook in gaan geloven.
#5 Schakel je wel op de behoefte van de klant?
Tijdens een gesprek blijkt dat jouw potentiële klant wel met jou wil samenwerken maar niet je hele programma wil afnemen. Want dat heeft ze bij haar vorige coach al gedaan. Wat doe je? Hou je halsstarrig vast aan je aanbod en is het ‘dit of helemaal niet?’ Of ben je flexibel genoeg om je aanbod in stukjes te hakken zodat je haar wel kan helpen? Heb je binnen je aanbod meerdere oplossingen voor je klant? Wees creatief en schakel altijd op de behoefte van degene die tegenover je zit.
Welk obstakel zit jou het meeste in de weg?

Ik ben Fatima Perdijk
Als Business en GroeiMentor help ik superstarter en ambitieuze groeiers bij het bereiken van hun zakelijke doelen en leer ik ze op hun natuurlijke manier ondernemen, communiceren en verkopen.
Wil jij ook in 3 stappen jouw verhaal vertellen? Op jouw natuurlijke manier? Zodanig dat de klant zich erin herkent? En jij makkelijk kunt laten zien wat jouw onderscheidend vermogen is? Vraag dan hier het werkboek “Vertellen, onderscheiden en verbinden” aan.
Recente reacties