Waar empathie stopt met het tonen van medeleven gaat compassie een stap verder
Het is het puzzelstukje dat nu nog mist in je onderneming. Het stukje waardoor je niet alleen meer verkoopt, maar ook van klanten, fans maakt. Door compassie in te zetten tijdens je salesgesprek, zorg je ervoor dat jouw klanten écht krijgen wat ze nodig hebben.
Iemand iets door de strot duwen, het is nooit mijn ding geweest. Compassievol verkopen wel.
Want verkopen is niet iemand iets aansmeren maar juist de ander helpen om zijn of haar doel te behalen door middel van jouw aanbod.
Compassie speelt daar een grote rol in. Waar empathie stopt met het tonen van medeleven gaat compassie een stap verder. Compassie is een actie woord.
Stappen naar compassievolle sales
Maar hoe zet je compassie in tijdens je salesgesprek? Wat zijn de stappen die je kan doorlopen? Ik laat je in deze blog mijn aanpak zien.
Stap 1
Als ik met iemand in gesprek ga vraag ik altijd wat hij nodig heeft om zijn doel te halen.
Ik luister vervolgens zodat de ander zich gehoord voelt.
Stap 2
Vervolgens ga ik een level dieper. Ik stel vragen. Vraag nog een keer door.
Maar de ander is vooral aan het woord. Weer luister ik. Om vervolgens terug te geven wat ik zie en hoor. Doordat ik vragen stel hou ik de ander een spiegel voor waardoor ze zien wat er echt aan de hand is. En wat ze echt nodig hebben.
Vaak is de reactie hetzelfde: ‘shit, ja, dat klopt.’ Gevolgd door een nieuw inzicht waardoor ze de volgende stap kunnen zetten. Want ik kan het wel vertellen, de ander moet het zelf ook zien.
Stap 3
De eerste 2 stappen waren nodig zodat ik kan voelen waar de behoefte zit. Niet wat jij jezelf hebt wijsgemaakt dat je nodig hebt, maar datgene dat echt werkt. Ik weet nu waar je pijn zit. Waar je naar verlangt. En ik heb ervoor gezorgd dat ik het ook begrijp door veel vragen te stellen.
Daar stopt het niet. Ik zie jou, en ik zie wat jij nodig hebt om daar te komen waar je graag naartoe wil. Pas als ik dat allemaal weet kan ik beginnen aan stap 3.
Voldoen aan de behoefte van een ander.
Wat dat precies betekent? Ik schakel. Ik pak net dat ene ding uit mijn aanbod waarvan ik weet dat dat de ander écht verder gaat helpen. Waardoor ze verder komen en echt gaan ondernemen op hun eigen natuurlijke manier.
Beloning: meer voldoening
Jij kan dat ook. Door compassie in te zetten tijdens je salesgesprek kan je meer van waarde zijn. Bereiken je klanten meer resultaat. En, ook niet onbelangrijk, zul je zien dat je er veel meer voldoening door krijgt.
Voor mij is het de reden waarom ik ben gaan ondernemen. Om iemand thuis te laten komen bij zichzelf. Op ondernemersvlak en als mens. En yes, dat begint bij de sales.

Ik ben Fatima Perdijk
Als Business GroeiMentor help ik superstarter en ambitieuze groeiers bij het bereiken van hun zakelijke doelen en leer ik ze op hun natuurlijke manier ondernemen, communiceren en verkopen.
Wil jij ook in 3 stappen jouw verhaal vertellen? Op jouw natuurlijke manier? Zodanig dat de klant zich erin herkent? En jij makkelijk kunt laten zien wat jouw onderscheidend vermogen is? Vraag dan hier het werkboek “Vertellen, onderscheiden en verbinden” aan.
Recente reacties