Want ondernemen is een weg vol spiegels.
“Je bent zo veranderd, sinds je bent gaan ondernemen. Zit je niet gewoon in een midlife crisis.”
Afgelopen week had ik weer een coachee aan de lijn die dat naar hoofd geslingerd had gekregen. Ze zat in de put. “Had hij gelijk?”, vroeg ze zich af. Nee lieverd, het is geen midlife crisis. Je bent nu pas klaar om te gaan ondernemen.
Ja, dat geldt ook voor als je eind dertig, begin veertig bent. Juist als je in deze leeftijdscategorie zit. Waarom?
Tot aan je 25’ste hebben externe factoren zoals je ouders, social media en vrienden veel invloed op je omdat je brein nog niet is uitgegroeid. In deze periode bepaal je ook welk verhaal jij je de rest van je leven gaat vertellen.
Pas rond je 25’ste is je brein volwassen. Dan hebben ze zich volgezogen met de kennis die je allemaal is aangereikt. Daarna ga je ontdekken wat wel bij jou hoort en wat niet.
Hoe? Door het te doen!
Door eerst die baan aan te nemen die eigenlijk niet zo goed bij je past maar wel bij de studie die je hebt gedaan.
En jezelf af te vragen of je wel kinderen wil, ook al wil je moeder zo graag oma worden. En wanneer ben je klaar voor het moederschap?
Misschien wel door eerst dat ene leuke foute vriendje te daten zodat je erachter komt wat je echt zoekt in een relatie.
Of door te luisteren naar je ouders die vinden dat een baan bij de overheid het beste is. “Dan zit je geramd voor de rest van je leven. Heerlijk!”
Al deze dingen ga je eerst onderzoeken. Ga je eerst doen.
Daarna kan je pas de balans opmaken.
Wat hoort bij mij? En wat hoort bij de verwachtingen die anderen van mij hebben?
Als je die balans hebt opgemaakt, kan je keuzes gaan maken.
Heb ik de goede partner?
Is dit het leven wat ik wil?
Blijf ik in loondienst of ga ik voor mezelf beginnen?
We noemen het een dertigersdilemma of een midlife crisis.
Maar je kan pas voor jezelf kiezen als je weet wie je bent en wat je nodig hebt.
Als dat het ondernemerschap is, ga je nog een pittige reis tegemoet.
Want ondernemen is een weg vol spiegels.
Het is één grote ontdekkingsreis.
Dat is ook nodig want doordat je zo veel spiegels krijgt voorgehouden, weet je steeds beter wat wel en niet werkt. Word je steeds beter als ondernemer.
En ja, dan verander je ook mens.
Dan begint je omgeving te piepen. Want iedereen heeft z’n eigen plekje in een bepaald patroon dat jullie door de jaren hebben ontwikkeld. En als jij opeens een andere plek inneemt. Een prominentere plek. Dan wordt het vaak lastig voor de mensen om je heen.
“Je hebt gewoon een midlife crisis,” wordt er dan vaak geroepen. Want wat moeten ze met deze nieuwe persoon, die zegt dat ze nu veel dichter bij zichzelf staat? Ze hebben geen idee!
Terwijl jij, nu je veel hebt uitgeprobeerd. Op je gezicht bent gegaan. Door ervaring wijzer bent geworden, nu eíndelijk keuzes maakt vanuit je kern.
Je gaat weer op avontuur!
En daarbij laat jij je minder beïnvloeden door wat anderen daarvan vinden. Je zit niet in een midlife crisis. Je bent nu pas bezig met jezelf.
Iedere ondernemer weet dat je niet anders kán. Omdat jij de enige bent die de toko draaiende kan houden. Daarom is het zo belangrijk om met je zelfontwikkeling én je zelfbewustzijn aan de slag te gaan, wil je niet alleen keuzes kunnen maken vanuit je hoofd, maar ook vanuit je hart.
De ontbrekende koppeling
Toen we aan het verbouwen waren in het nieuwe huis zag ik het opeens.
Er stak een pijp uit de grond. En één uit het plafond.
Die twee aparte pijpen deden niet zo veel. Pas toen we ze koppelde, werkte het pas.
Ondernemen zorgt voor die koppeling. Zodat zelfontwikkeling zich verbindt aan je zelfbewustzijn waardoor jij keuzes kan maken vanuit je kern.
Dat is geen midlife crisis. Dat is groei.
Het wordt pas crisis als je niet onderneemt vanuit je kern en op jouw natuurlijke manier.
Wil jij ontdekken hoe jij vanuit jouw kern en op jouw natuurlijke manier kan gaan ondernemen? Boek hier jouw groeigesprek in!

Ik ben Fatima Perdijk
Als Business en GroeiMentor help ik superstarter en ambitieuze groeiers bij het bereiken van hun zakelijke doelen en leer ik ze op hun natuurlijke manier ondernemen, communiceren en verkopen.
Wil jij ook in 3 stappen jouw verhaal vertellen? Op jouw natuurlijke manier? Zodanig dat de klant zich erin herkent? En jij makkelijk kunt laten zien wat jouw onderscheidend vermogen is? Vraag dan hier het werkboek “Vertellen, onderscheiden en verbinden” aan.
Recente reacties