Want wat een ander levert, of het nu advies is of een strategiegesprek, heeft waarde.
Het lijkt wel alsof je alleen maar klanten aantrekt bij wie het ‘financieel gezien nu even niet goed uitkomt’, maar die wél graag even met je willen sparren. Zodat je het probleem wat ze dan aan je voorleggen, kan oplossen. ‘Waarom overkomt jou dit altijd?’, vraag je je af. Dat komt door je eigen instelling/ mindset.
We kennen ze allemaal. De ondernemers die op jacht zijn naar dat gratis gesprek. Graag een kopje koffie met je doen zodat ze verder kunnen met de inzichten die je ze geeft. En het ene gratis e-book na het andere downloaden.
Het zijn degene die altijd iets komen halen. Een advies. Een stappenplan. En als dat er niet inzit, willen ruilen of op z’n minst korting willen hebben. Omdat ze zichzelf meer waard vinden dan datgene dat jij aanbiedt.
Niet willen betalen
Het zijn de ondernemers die een oplossing zoeken, maar daar niet in willen investeren.
Niet in tijd of in geld. Maar die wel graag met de opgedane kennis zelf klanten willen aantrekken die dan natuurlijk de volle prijs voor hun diensten betalen.
Misschien gaat dit over een ondernemer in je netwerk. Of stiekem over jou.
En hoeveel je gedrag erop is gericht om zo min mogelijk te betalen en zo veel mogelijk kennis en advies binnen te halen, zodat je goedkoop klanten kan aantrekken, weert je inmiddels wel dat het niet zo werkt.
Het grappige is dat ondernemers vaak mensen aantrekken die hetzelfde zijn als zij.
Denk je dat als jij zelf niet wil betalen voor de kennis, tijd, liefde en energie die een ander aan jou geeft, je klanten aantrekt die dat wel willen doen?
Of zijn het eerder klanten die kampen met dezelfde denkwijze en daar ook naar handelen?
Op jacht naar de quick fix die niks mag kosten zodat ze daarna snel verder kunnen, op naar de volgende quick fix waar ze misschien wel klanten mee binnenhalen. Die nergens voor willen betalen en continue roepen dat ze geen geld hebben. Maar wel overal proberen om informatie en advies los te peuteren.
Ken je waarde
En ik snap het. Je bent een startende ondernemer misschien of je budget is niet zo groot. Maar de ommekeer komt als je niet meer denkt in termen als geld, maar gaat denken in termen als waarde.
Want wat een ander levert, of het nu advies is of een strategiegesprek, heeft waarde.
Er hangt niet voor niets een prijskaartje aan.
Dank je wel
Geld is als het ware een manier om iemand te bedanken voor de waarde die hij of zij jou biedt. Een waardering in ruil voor een goed advies en de tijd en energie die iemand in jou steekt.
Als je de inzet van een ander niet op waarde kunt schatten, dan kun je dat bij jezelf ook niet.
En waarom zouden anderen dan geld aan jou willen geven? Het zegt vooral heel veel over jou en jouw (money)mindset. Een echte ondernemer investeert tijd en geld.
Als je de inzet van een ander niet op waarde kunt schatten, dan kun je dat bij jezelf ook niet. Je zult dan altijd te lage prijzen vragen en te weinig geld verdienen.
Dat wil je niet.
Keer het om. In plaats van te kijken naar hoeveel het kost, kijk naar wat het je oplevert. Als jij daarop focust, zul je zien dat je ook andere klanten aantrekt. Zo neem je een ander serieus en jezelf ook.
Recente reacties