Want als je ‘ja’ zegt terwijl je diep van binnen voelt dat het eigenlijk een ‘nee’ is, sta je al met 10 – 0 achter
“Ik heb nu een klant maar eigenlijk matchen we niet zo. Het is duwen en trekken tijdens de coaching.” Of “Ik heb het gevoel dat ik steeds de verkeerde klanten aantrek. Als ik een opdracht krijg als VA ben ik blij maar tijdens de samenwerking blijkt dat het toch tegenvalt en we niet matchen.”
Ik hoor het zo vaak van ondernemers. Ook van ondernemers die al een tijdje bezig zijn.
Misschien heb jij er ook last van? Dat je het gevoel hebt dat je steeds rondjes aan het lopen bent. Of dat je met alle winden mee moet waaien om maar die klant binnen te halen. En ja, de klant is koning. Maar dat betekent niet dat jij de onderdaan bent. Ook niet van jezelf.
Zelf zoek ik altijd naar samenwerkingen waar ik energie van krijg en zorg ik ervoor dat ik alleen werk met ondernemers die dezelfde kernwaarden, visie of missie hebben. Hierdoor passen de klanten die ik coach goed bij mij, waardoor we samen betere resultaten kunnen behalen.
Ik neem je vandaag mee in mijn voorbereiding op een klantgesprek zodat jij ook krijg wat je wilt. Geweldige klanten!
Kies en je wordt gekozen
Voordat je ook maar iets doet, moet je eerst keuzes maken. Ik weet dat ik het vaker heb gezegd maar het is zó belangrijk.
Bedenk welke klant goed bij jou past. Welke kernwaarden heeft degene? En matchen die kernwaarden met de jouwe?
Het voordeel is dat als je dat doet ons brein een handje helpt. Je hoeft je namelijk maar op 1 doelgroep te richten. Eén ideale klant. Het gevolg? Focus.
De voorbereiding wordt dan ook een stuk makkelijker. Want je weet al wat voor soort klant je wil hebben. In welke branche hij of zij zit. Of welke eigenschappen en uitdagingen ze hebben. Jij kan zo, veel gerichter op zoek naar informatie. Waardoor je meer naar boven haalt. Veel beter voorbereid bent voor het gesprek en overkomt als dé expert.
Al je vragen gaan alleen maar over deze groep. Dat is lekker afbakenen.
- Welke oplossing zou voor hen werken?
- In wat voor vorm
- En hoe ziet dat er dan uit wat betreft samenwerking?
- Daarna is het makkelijker om te bepalen voor welke prijs jij de oplossing kan bieden.
Allemaal rode auto’s
Nog een voordeel van kiezen: je komt makkelijker in contact met je doelgroep. Ken je dat als je een nieuwe rode auto wil van een bepaald merk dat je overal opeens rode auto’s ziet? En ook nog eens van dat bepaalde merk? Dat is wat je brein doet.
Je bent gefocust en daardoor valt het je meer op. Zo werkt het ook als je een doelgroep uitkiest. Je komt meer mensen tegen uit die doelgroep, vangt ‘opeens’ meer gesprekken op die gaan over de doelgroep waar jij voor heb gekozen. Allemaal omdat je hebt gekozen. Omdat je focus hebt.
De taal leren kennen van je ideale klant wordt dan ook een stuk makkelijker. Hoe omschrijven zij hun problemen? Schrijf dat op. Dan kan jij deze woorden ook weer in je gesprek gebruiken zodat jullie tijdens het gesprek dezelfde taal praten.
Bijvoorbeeld als je een intakegesprek hebt voor je coaching praktijk. Als jij dezelfde woorden gebruikt als je coachee voelt dat vertrouwd aan voor hem of haar. Of als je als VA en opdrachtgever dezelfde taal spreekt, zorgt dat voor verbinding.
En wat wil jij?
Als je onderzoek hebt gedaan naar een potentiële klant kan je daarna bedenken wat jij wilt. Het antwoord bedenken op vragen als: wat zouden ze van mij willen op het moment dat we gaan samenwerken? En wil je dat? Of kan je dat leveren? Ook een belangrijke om jezelf dat af te vragen. Hoe wil je dat de klant jou ziet of zich herinnert? Natuurlijk als een professional. Want dat ben je. Maar wat laat je tijdens het gesprek zien van jezelf?
Als je dit allemaal weet kan je alvast bedenken hoe je het gesprek in wilt gaan. Waar sta ik eigenlijk voor? Wat zijn mijn kernwaarden? Waar ligt mijn grens? Zo weet je van tevoren al wat je uit de samenwerking wil halen.
Zelfverzekerd het gesprek in
Ik vraag bijvoorbeeld zelf altijd voordat ik een gesprek heb, hoelang ze de tijd hebben. Dan weet ik ook hoeveel tijd ik heb om mijn oplossing te vertellen.
En ik stel voorbereidende vragen. Dat doe ik vaak telefonisch. Ik hoor dan hoe hij iets zegt maar ook wat hij níet zegt. Allemaal informatie die ik tijdens het gesprek kan gebruiken.
Als ik dat allemaal heb gedaan, weet ik ook of de oplossing die ik in eerste instantie heb bedacht zou werken voor de klant. Of dat ik nog wat moet bijschaven. Ik kan beter inschatten hoe de samenwerking zou verlopen en de verwachtingen.
Als je dit allemaal voor ogen houdt, ook tijdens het gesprek, dan zeg je niet overal zo maar ja op.
Dan ga je zelfverzekerd het gesprek in.
Sta je steviger.
En hoef jij niet zo veel meer te vertellen maar laat je vooral de ander aan het woord.
Want jij bent zó goed voorbereid dat je alleen maar een paar gerichte vragen hoeft te stellen.
Als je niet kiest
Je kan ook zeggen: dat hoef ik niet te doen. Mijn doelgroep is zo breed. Ze hebben zóveel problemen. Ik kan me gewoon niet op één klant focussen.
Ondernemers die dat zeggen die zie ik veel zwabberen.
Alle opdrachten aannemen om dan vervolgens tot de conclusie te komen dat ze er geen energie uithalen. En dan is ondernemen helemaal niet meer zo leuk. Omdat je voor zoveel verschillende mensen werkt is het ook lastig om aan alle verschillende verwachtingen te voldoen. De een wil dit, de ander heeft dat nodig. Word je daar niet doodmoe van?
Door een goede voorbereiding vermijd je dat je een opdracht binnenhaalt die eigenlijk niet bij je past.
Want als je ‘ja’ zegt terwijl je diep van binnen voelt dat het eigenlijk een ‘nee’ is, sta je al met 10 – 0 achter voordat het gesprek is afgelopen. En heb je van jezelf een onderdaan gemaakt.
Wil jij samen met mij aan jouw voorbereiding werken voor jouw gesprekken? Boek hier jouw gratis groeigesprek aan!

Ik ben Fatima Perdijk
Als Business en GroeiMentor help ik superstarter en ambitieuze groeiers bij het bereiken van hun zakelijke doelen en leer ik ze op hun natuurlijke manier ondernemen, communiceren en verkopen.
Wil jij ook in 3 stappen jouw verhaal vertellen? Op jouw natuurlijke manier? Zodanig dat de klant zich erin herkent? En jij makkelijk kunt laten zien wat jouw onderscheidend vermogen is? Vraag dan hier het werkboek “Vertellen, onderscheiden en verbinden” aan.
Recente reacties