Alleen als jij overzicht hebt en weet wat de volgende stap is, kom je steeds dichter bij je doel.

Je bedrijf bestaat uit veel meer facetten dan alleen maar je marketing en je sales. Niet alleen moet je weten welke stappen je klanten zetten voordat ze met jou in gesprek gaan, maar je moet ook weten welke stappen jij allemaal moet zetten binnen je onderneming. Want hoe wil je groeien als je bedrijfsstructuur niet staat?

“Ja, maar alles zit in m’n hoofd. Dat opschrijven, dat hoeft helemaal niet.” Ik hoor het zo vaak. Maar wat gebeurt er als jij met je hoofd tegen een lantaarnpaal loopt en je een hersenschudding hebt? Of als iemand iets van je moet overnemen?

Ik geloof best dat alles in je hoofd zit. En dat je het druk hebt met je klanten. Maar eigenlijk zou je als ondernemer de poten uit je lijf moeten schrijven.

En dat is waar ik het vaak fout zie gaan bij coaches en VA’s. Ze zijn te druk met coach zijn. Met VA zijn. Alles regelen voor hun klanten. ‘Die factuur doe ik tussendoor wel even.’

Maar je bent niet alleen maar coach. Of VA. Je bent ondernemer. En dan heb je andere taken dan als de expert die je bent.

Ondernemer heeft overzicht

Als ondernemer doe je meer dan je klanten helpen, werken aan je zichtbaarheid en je administratie. Als ondernemer moet je weten wat er gebeurt in je bedrijf.

Want als jij geen overzicht hebt, hoe wil je dan groeien?

“Ja, maar groeien doe je door het aantal klanten uitbreiden. Meer omzet binnen te halen.”

Dat is een onderdeel van groei. Voordat jij meer klanten aan kan nemen, of kan gaan opschalen, moet je er eerst voor zorgen dat het zó is ingericht in jouw bedrijf dat er ook ruimte is voor die extra klanten. Dat er ruimte is om op te schalen.

Als ondernemer moet je weten wat er gebeurt binnen je bedrijf. En dan bedoel ik dus je processen.

Want alleen als jij overzicht hebt en weet wat de volgende stap is, kom je steeds dichter bij je doel. Dat kan alleen als je een systeem hebt.

Systeem? Yes, jouw bedrijfssysteem.


En nee, dat heb ik niet over alles automatiseren. Of uitbesteden. Dat is een stap later.
Als je niets inzichtelijk hebt, hoe weet je dan wat je wil automatiseren of wil uitbesteden? Lastig, toch? Daarom: breng eerst alles in kaart. Begin met je bedrijf te structureren.

Hoe zo’n systeem eruit ziet?

  1. Zet een mappenstructuur op
    Zodat je overzicht houdt. Wat komt dagelijks terug?
    Je financiën, sales, aanbod en marketing om er een paar te noemen.
  2. Schrijf je workflow op  
    Wat zijn de terugkerende werkzaamheden?
    Welke stappen moet je zetten van werving tot klant en welke processen horen daarbij?
  3. Schrijf dan voor ieder gebied je proces uit
    Dan heb ik het over je proces op het gebied van marketing en sales. Maar ook over je administratie. Het is handig als je weet wanneer jij facturen moet betalen evenals wanneer je klanten betalen. Welke stappen moet je daarvoor zetten? Bij welk proces hoort dat? En waar leidt die stap naartoe? Zet het op papier.
  4. Implementeer je proces
    Een uitgeschreven proces staat hartstikke leuk op papier, als je het niet uitvoert blijf je zwabberen. Implementeer één gebied tegelijk. Dat vergroot de kans op slagen.

Om financieel door te kunnen groeien moet je alles eerst bedrijfstechnisch op orde hebben. Zodat je de groei ook aankan, en niet heel druk bezig bent met het verkeerde.

Ik gun jou die groei.

Ook door naar het volgende level?
Plan hier je groeigesprek.

Business Groei Mentor

Ik ben Fatima Perdijk

Als Business GroeiMentor help ik superstarter en ambitieuze groeiers bij het bereiken van hun zakelijke doelen en leer ik ze op hun natuurlijke manier ondernemen, communiceren en verkopen.

Wil jij ook in 3 stappen jouw verhaal vertellen? Op jouw natuurlijke manier? Zodanig dat de klant zich erin herkent? En jij makkelijk kunt laten zien wat jouw onderscheidend vermogen is? Vraag dan hier het werkboek “Vertellen, onderscheiden en verbinden” aan.